fbpx

10 Nasihat Daripada Bryan Loo, Pengasas Chatime Malaysia

Syarikat Loob Holding Sdn Bhd merupakan syarikat yang bertanggungjawab membawa Chatime ke Malaysia. Selain Chatime, syarikat ini juga turut mengasaskan sebuah restoran Jepun iaitu Hacha Mecha yang terletak di Kuala Lumpur, bar wisky Ikki, Spanish yogurt Llao Llao, dan terakhir sekali adalah wafel Grid & Go.

Bryan Loo merupakan pengasas dan juga pengarah, telah memenangi beberapa anugerah iaitu, Best Master Franchisor pada tahun 2012 dan ‘Emerging Entrepreneur of the Year’ di Ernst & Young Entrepreneur pada tahun 2013.

Sebelum melangkah ke dunia usahawan, beliau merupakan seorang pelajar dari Monash University berkelulusan dalam bidang Bioteknologi, dan seterusnya bekerja dalam syarikat sel stem. Selepas 2 tahun bekerja dalam bidang tersebut, beliau telah bertukar angin dan ingin  memulakan perniagaan dalam F & B franchais bersama-sama dengan bapanya.

Akhirnya, Loo berjaya mencipta produk minumannya sendiri iaitu Chatime, dan yang paling membanggakan produk tersebut berjaya menambat hati pelanggan yang membelinya. Kini, Chatime telah mempunyai 150 cawangan di seluruh negara.

Di sini, terdapat beberapa hasil perkongsian beliau dan juga nasihat yang boleh kita semua ikuti.

 

#1 – Bijak Mencari Peluang

Bapa muda kepada dua orang anak perempuan ini berkata, “Jika anda ingin menjadi seorang usahawan yang berjaya, anda perlu bijak untuk mencari dan merebut peluang yang ada” . Ini kerana, jika anda sentiasa melengah-lengahkan usaha, peluang tersebut tidak akan datang kembali.

#2 – Mendapatkan Sokongan

Untuk menjadi seorang usawahan yang berjaya, tidak semestinya anda mempunyai idea-idea yang hebat. Apa yang paling penting adalah, mempunyai individu yang sering bersama-sama dengan kita sewaktu susah ataupun senang. Keluarga dan rakan-rakan antara orang yang paling dekat dengan kita, merekalah yang sentiasa memberi dorongan dan galakan untuk terus berjaya. Bagi Loo, tanpa mereka beliau tidak mungkin akan dapat berjaya sehingga ke tahap sekarang.

Kini, beliau mempunyai 15 orang rakan-rakan yang dikenalinya sejak zaman kanak-kanak, dan telah bekerja dengannya dalam perniagaan ini serta memegang jawatan yang penting dalam syarikat.

#3 – Membina Jiwa

Pasaran global pada masa kini sentiasa berubah-rubah, pengguna lebih bijak untuk menilai tentang produk yang mereka gunakan. Maka, anda perlu membina jiwa dalam sesuatu produk supaya lebih ramai pengguna yang membelinya. Visi dan misi dalam syarikat juga penting untuk anda tahu supaya matlamat yang dituju lebih jelas.

#4 – Mewujudkan Kegagalan

Loo sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa, perasaan takut untuk mengadapi kegagalan tidak sepatutnya wujud dalam kamus hidup seorang usahawan. Menurut beliau lagi, sebelum ini pasukannya telah banyak kali gagal dan dari kegagalan itulah yang menjadikan pengajaran kepada mereka supaya berusaha dengan lebih gigih sehingga ke peringkat yang seterusnya.

Sebelum beliau menubuhkan Chatime, beliau mempunyai idea untuk menceburi perniagaan teh. Kemudian, Loo telah terbang ke Taiwan dengan harapan dapat membawa balik mana-mana jenama utama francais teh ke Malaysia. Namun, nasib tidak menyebelahi beliau kerana mereka telah memberi tumpuan kepada pasaran Cina. Kerana, mereka tidak berminat dengan pasaran yang ada di Malaysia.

Akhirnya, Loo pulang ke Malaysia dengan tangan yang kosong. Kemudian, sepupu beliau telah memberi idea supaya membuka bisnes minuman iatu Chatime. Oleh kerana itulah, Loo telah didorong untuk memulakan perniagaan yang baru.

#5 – Membina Perniagaan

Menurut Loo, membina perniagaan sendiri membolehkan anda untuk mencipta jenama dalam tempoh yang singkat. Beliau menjelaskan bahawa, apabila seseorang membuka perniagaan, pasti ia menggunakan sistem dan prosedur yang sama. Justeru, lebih banyak anda akan mewujudkan jenama yang lebih berbeza daripada jenama lain.

#6 – Mempunyai Mentor

Walaupun Loo telah berjaya dalam perniagannya, namun dia juga menggunakan mentor untuk membimbing beliau dalam perniagaan. Mentor tersebut tidak lain dan tidak bukan, adalah bapanya sendiri. Bapanya merupakan individu yang sering memberi galakkan untuk beliau meneruskan impian, dan percaya bahawa anaknya pasti akan berjaya.

#7 – Berani Mengambil Risiko

Usahawan yang berjaya, mereka tidak takut akan kegagalan dan berani untuk mengambil risiko. Begitu juga dengan Loo, beliau telah mencuba pelbagai risiko dalam peniagaan tetapi, orang ramai menganggap perbuatannya merupakan satu perkara yang tidak masuk akal sama sekali. Namun, kata-kata itu tidak sedikit pun mematahkan semangat beliau. Kerana, tiada apa yang mustahil jika kita ingin berjaya.

#8 – Mengembangkan Bakat

Jika anda mempunyai bakat dalam sesuatu bidang, apa kata anda menggunakan bakat tersebut. Belum cuba, belum tahu. Seperti Loo, walaupun beliau lahir dalam jurusan yang berbeza namun beliau mempunyai bakat yang sangat hebat dalam dunia perniagaan. Kerana itulah, wujudnya produk minuman Chatime.

#9 – Usaha Yang Berterusan

Menurut Loo, beliau sentiasa berusaha untuk memastikan usahanya sentiasa berterusan. Tetapi, bukan sahaja dalam perniagaan malah sentiasa konsisten untuk menjaga kualiti produk supaya dapat menarik ramai pelanggan.

#10 – Memberi Penghargaan

Usahawan muda yang berusia 29 tahun ini berkata, beliau sentiasa memberikan penghargaan kepada bapanya yakni seorang individu yang sentiasa menjadi tulang belakang kejayaannya. Bapanya juga telah banyak mengajaranya erti kehidupan yang sebenar supaya menjadi usahawan yang berjaya.

Rahsia kejayaan seorang usahawan, bukan terletak kepada berapa banyak nilai keuntungan, dan jualan yang anda perolehi. Tetapi apa yang paling penting adalah, individu yang sentiasa memberi inspirasi dan motivasi kepada orang ramai.

Leave a Reply

Langkah Tepat Untuk Scale-Up Bisnes Anda 10x Ganda!

Nak belajar formula ‘business growth’ (bukan motivasi), dan rahsia kejayaan membina jenama yang bertahan lama? Daftar sebagai VIP Hasbul Brothers untuk terima newsletter bersiri bernilai 4 angka secara PERCUMA!