3 Langkah Mudah Ini Boleh Buatkan Staf Suka Bekerjasama Dengan Anda

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Bergelar manusia, tidak dapat lari kita perlu bekerja dengan manusia lain dan menjadi seorang pemimpin. Samada seorang ketua di pejabat, suami dalam sebuah rumahtangga mahupun seorang abang atau kakak — ianya memerlukan skil kepimpinan.

Kepimpinan bermula dengan proses mengenali samada diri sendiri, insan disekeliling yang boleh membantu dan juga mengenali imej atau gambaran kejayaan. Terdapat beberapa teknik yang dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian tentang bagaimana manusia berfikir.

Memahami cara manusia berfikir dapat mengurangkan risiko salah faham, konflik mahupun krisis dan pastinya menjana produktiviti yang lebih baik kerana energi yang ada digunakan sepenuhnya untuk pembangunan — tiada lagi terasa hati sesama sendiri.

Menariknya apabila kepimpinan adalah skil yang boleh dipelajari. Teruskan menekuni langkah-langkah dibawah untuk memahami cara manusia lain berfikir dan seterusnya mencipta keserasian.

#1 – Memahami Naluri Manusia

Tiada siapa yang bangun pada waktu pagi dan berazam untuk menyakitkan hati sesiapa. Masih ingat lagi perasaan hari pertama bersedia ke tempat kerja sewaktu habis belajar?

Kita tidur malam dan bangun pagi lebih awal, bersiap dengan pakaian yang paling elok dan melangkah dengan semangat menjayakan organisasi itu.

Tidak pernah terfikir sama sekali untuk menjadi beban atau menghancurkan organisasi kita bekerja. Begitu juga dengan pekerja yang masuk ke dalam organisasi kita. Dia sangat mahu berjaya. Berikan peluang ini dengan memahami naluri manusia yang sukakan kebaikan dan kejayaan.

#2 – Memahami Cara Manusia Menerima Maklumat

Maklumat yang diterima oleh pekerja boleh jadi adalah arahan atau pemberitahuan.
Dengan memahami cara manusia menerima maklumat dan melakukan proses keatasnya membuatkan minda kita lebih tenang (dan produktif!)

Cara manusia menerima maklumat adalah proses yang akan dilakukannya selepas ini untuk mencapai objektif kita.

Menurut kajian, terdapat empat (4) proses yang sering diambil oleh manusia.

  1. Bermula dengan tindakan.
  2. Bermula dengan analisa.
  3. Bermula dengan mengumpul lebih maklumat.
  4. Bermula dengan menghubungkait.

Keempat-empat proses diatas akan berakhir dengan suatu keputusan yang kita mahukan iaitu objektif.

Berikan ruang untuk setiap pekerja melakukan prosesnya. Yang penting ialah keputusan akhir.

 #3 – Memahami Motivasi Emosi Manusia

Terdapat lapan (8) butang motivasi emosi manusia tentang mengapa mereka melakukan apa yang mereka lakukan sekarang (dan mengapa mereka tidak melakukannya!)

Memahami motivasi emosi manusia dapat membantu kita lebih jelas tentang keperluan dalaman seseorang individu kerana butang ini dapat menyerlahkan potensi dan kebolehan sebenar seseorang.

Terdapat lapan motivasi emosi yang boleh menjadi pendorong iaitu :

  1. Love / Belonging
  2. Security / Control
  3. Diversity
  4. Challenge /Growth
  5. Achievement
  6. Significance / Recognition
  7. Excellence
  8. Contribution

Seorang manusia akan mempunyai top 3 motivasi emosi nya. Asalkan kita mengenali apakah ia — dia akan bahagia melakukan sesuatu kerja kerana ianya juga adalah kemahuannya. Menjadi pemimpin akan mudah dengan ilmu. Teruskan perjalanan mencari ilmu keusahawan, kepimpinan dan kehidupan ya!

Langkah Tepat Untuk Scale-Up Bisnes Anda 10x Ganda!

Nak belajar formula ‘business growth’ (bukan motivasi), dan rahsia kejayaan membina jenama yang bertahan lama? Daftar sebagai VIP Hasbul Brothers untuk terima newsletter bersiri bernilai 4 angka secara PERCUMA!

Leave a Reply

Langkah Tepat Untuk Scale-Up Bisnes Anda 10x Ganda!

Nak belajar formula ‘business growth’ (bukan motivasi), dan rahsia kejayaan membina jenama yang bertahan lama? Daftar sebagai VIP Hasbul Brothers untuk terima newsletter bersiri bernilai 4 angka secara PERCUMA!